24. Sep. 2025 01:09

Grantový program: Druhý krok pre materské školy

„Rozvíjajme spoločne sociálno-emocionálne kompetencie predškolákov“

Nadácia Televízie Markíza a Nadácia Volkswagen Slovakia vyhlasujú v rámci projektu „Odpíšeme Ti“ nepeňažnú grantovú výzvu na výchovno-preventívny program DRUHÝ KROK, tentokrát zameraný na rozvoj sociálnych a emocionálnych kompetencií detí v materských školách.

Po pozitívnych skúsenostiach s programom na základných školách posúva Nadácia Televízia Markíza v spolupráci s Nadáciou Volkswagen Slovakia program Druhý krok ešte bližšie k deťom – do materských škôl. Práve v predškolskom veku sa formujú prvé priateľstvá, schopnosť spolupracovať a zdravo riešiť konflikty, preto je podpora sociálno-emocionálneho učenia v materských školách mimoriadne dôležitá.

Program predstavuje jeden z preventívnych nástrojov v oblasti duševného zdravia detí, ktorý sa zameriava na rozvoj empatie, znižovanie agresivity a posilňovanie tolerancie, zároveň kladie dôraz aj na sociálno-emocionálne učenie a sociálne zručnosti ako súčasť riešenia aj problému šikanovania. Učebné plány a osnovy založené na výsledkoch výskumov, v ktorých je zakomponované rozvíjanie sociálno-emocionálnych kompetencií, pomáhajú budovať fyzicky a emočne bezpečné prostredie pre deti. Súčasťou týchto lekcií je tiež budovanie priateľstva a asertivity, ktoré predstavujú kľúčové zručnosti v prevencii šikanovania.

V čase rastúcej potreby podpory duševného zdravia detí je tento program účinnou cestou k budovaniu bezpečného a tolerantného prostredia.

PREČO JE GRANTOVÁ VÝZVA ZAMERANÁ NA DETI PREDŠKOLSKÉHO VEKU?

Výskumy potvrdzujú, že emocionálne vyspelé deti s dobrou úrovňou emocionálnej inteligencie sú citlivejšie k pocitom iných, prosociálnejšie a ochotnejšie pomáhať, asertívnejšie a sebavedomejšie, spoločenskejšie, obľúbenejšie i zodpovednejšie, pričom lepšie rozumejú dôsledkom svojho správania.

Program DRUHÝ KROK rozvíja emocionálnu inteligenciu detí v materských školách. Ide o program primárnej

prevencie prednostne zameraný na osobnostný rozvoj predškolákov, najmä na ich emocionálny, sociálny

a morálny vývin, a na  rozvíjanie ich základných životných zručností.

Program je štruktúrovaný do troch základných blokov. V každom bloku sa rozvíjajú iné emocionálne a sociálne zručnosti žiakov:

  1. EMPATIA: rozpoznávanie a pochopenie vlastných aj cudzích emócií a citlivé reagovanie na správanie iných;
  2. REGULOVANIE EMÓCIÍ A RIEŠENIE PROBLÉMOV: nácvik prosociálneho správania, zvládanie konfliktov a používanie upokojujúcich techník;
  • REGULOVANIE HNEVU A REDUKOVANIE AGRESIE - konštruktívne zvládanie hnevu a negatívnych emócií a obmedzovanie nepriateľských prejavov.

Program je prepracovaný v oblasti organizácie, obsahu, foriem, metód a didaktických prostriedkov pre deti materských škôl. V programe sa využíva čítanie rozprávok, rozprávanie, modelovanie, hranie rolí. Celkovo je program postavený na zásade postupnosti, odporúča sa ho realizovať raz týždenne, vždy v tom istom čase, po celý školský rok.

Potvrdilo sa, že preventívny program Druhý krok skvalitňuje prosociálne správanie detí v materských školách, rozvíja ich emocionálne a sociálne zručnosti, zmysel pre pomoc iným, znižuje ich agresiu a agresivitu, podporuje toleranciu.

ČO GRANTOVÁ VÝZVA PRINÁŠA?

Tridsiatke vybraných materských škôl zabezpečíme školenie a vzdelávacie materiály, prostredníctvom ktorých získajú zástupcovia materských škôl zručnosti a skúsenosti na prevenciu a včasnú intervenciu pri riešení problémov detí v správaní, v ich psychosociálnom rozvoji a celkovo v rozvoji emocionálnych zručností.

Program Druhý krok a jeho metodika je akreditovaná Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.

AKO SA STAŤ SÚČASŤOU VZDELÁVACIEHO PROGRAMU?

Do vzdelávacieho preventívneho programu bude vybraných max. 30 materských škôl, ktoré získajú odborné certifikované vzdelávacie materiály a školenia v hodnote 500 eur na jednu materskú školu. Do výzvy sa nemôžu opätovne zapojiť materské školy, v ktorých už v minulosti bol preventívny program  implementovaný.

Vzdelávací preventívny program pozostáva z:

  • 6 online lektorských hodín, ktorých cieľom je naučiť odborných zamestnancov a zamestnankyne pracovať s vyučovacími materiálmi;
  • možnosť konzultácií formou dobrovoľného supervízneho online webinára s odbornou garantkou vzdelávacieho programu, PaedDr. Petrou Arslan Šinkovou;
  • vzdelávacích materiálov pre odborných zamestnancov a zamestnankyne a užívateľskej príručky, ktoré budú darované materskej škole;

  • Materské školy, ktoré sa chcú uchádzať o výchovno-preventívny program musia napĺňať nasledovné podmienky:
  • sú materskou školou zaradenou v sieti škôl a školských zariadení MŠVVaM SR;
  • majú predškolákov príp. deti pokračujúce v predprimárnom vzdelávaní;
  • majú školského psychológa/čku alebo špeciálneho pedagóga/čku, ktorí budú zodpovedať za implementáciu programu, prieskum a udržateľnosť, alebo spolupracujú s CPP, ktorá im poskytuje odborného zamestnanca a supervíziu;
  • v rámci implementácie preventívneho programu vedia zabezpečiť realizáciu aktivít aspoň raz týždenne (so supervíziou odborného zamestnanca/zamestnankyne či spolupracujúceho odborníka/odborníčky z CPP).

  • Materské školy, ktoré tieto podmienky spĺňajú:
  • vyplnia prihlášku so základnými formálnymi informáciami, vrátane počtu tried predškolákov a ich počtu v triede v MŠ;
  • dodajú súhlas riaditeľa materskej školy s realizáciou preventívneho programu a zaviažu sa k zabezpečeniu súhlasu rodičov detí s realizáciou programu v prípade výberu materskej školy;
  • majú možnosť rovno sa zapojiť do programu a pokračovať v ňom aj v ďalších školských rokoch;
  • zaviažu sa k ochote spolupracovať pri zbere informácií o pozitívach a limitoch práce s preventívnym programom a pri zbere dát o prejavoch správania detí pred a po realizácii programu využitím psychodiagnostického testu;
  • v rámci prihlášky vyplnia motivačný list, v ktorom bližšie popíšu:

Prečo by mala byť práve vaša materská škola vybraná do preventívneho programu a získať metodiku Druhý krok a školenia?

Aká je situácia vo vašej materskej škole; aké vzťahy sú medzi deťmi; ako sa pripravujú na vstup do školy; ako im pomáhate v situáciách, s ktorými sa stretávajú?

Ako celkovo vnímate tému detského duševného zdravia? Aké preventívne programy / aktivity realizuje Vaša materská škola?

Mali ste vo vašej materskej škole prípad šikanovania? Ako ste ho riešili? Príp. ako by ste postupovali, keby sa šikanovania na vašej materskej škole vyskytlo?

Aké sú skúsenosti a podpora v téme duševného zdravia detí či v oblasti podpory ich emocionálnych zručností pre vašich pedagógov a odborných pracovníkov, či už zo strany vašej materskej školy alebo iných inštitúcií, organizácií?

Čo od programu očakávate? Kam by vás a vaše vedomosti a zručnosti mali posunúť?

Ako by ste s nadobudnutými vedomosťami a zručnosťami naložili ďalej?

 

ČASOVÝ HARMONOGRAM VZDELÁVACIEHO PROGRAMU

  • Vyhlásenie: septembra 2025
  • Prijímanie motivačných listov: do 23. októbra 2025
  • Výber participujúcich materských škôl: do 14. novembra 2025
  • Podpísanie Memoranda o spolupráci a rozposielanie materiálov: do 15. decembra 2025
  • Realizácia webinára: prvá polovica januára 2026 (presný dátum bude uvedený v Memorande)
  • Zber dát pred realizáciou programu: po realizácii webinára (január 2026)
  • Práca s programom na materských školách: od januára 2026

Zber dát po/monitorovanie výsledkov programu: koniec školského roka 2025/2026 a ďalšie školské roky.

 

PROCES A KRITÉRIÁ HODNOTENIA PRIHLÁŠOK DO PROGRAMU

Prihlášku spolu s motivačným listom je potrebné podať elektronicky prostredníctvom elektronického systému eProjekty. Postup pre registráciu a vyplnenie online žiadosti nájdete na stránke https://nadaciamarkiza.eprojekty.sk/pages/.

  • Registrujte sa do programu s názvom: Nadácia Televízie Markíza, DRUHÝ KROK pre materské školy. Zapamätajte si svoje prihlasovacie údaje.
  • Prihlášky je potrebné podať najneskôr do 10.2025, 23:59.
  • Do hodnotiaceho procesu výberu materských škôl nebudú zaradené tie, ktoré nenaplnia vyššie spomínané podmienky účasti v preventívnom programe.
  • Rovnako tak nebudú hodnotené školy, ktoré nezašlú svoje motivačné listy do stanoveného termínu.

Postúpené prihlášky budú hodnotené nezávislou hodnotiacou komisiou zloženou z odborníkov a odborníčok z oblasti školskej psychológie pod vedením odbornej garantky projektu Odpíšeme Ti, PaedDr. Petry Arslan Šinkovej. Návrhy vybraných materských škôl budú ďalej postúpené zástupcom Nadácie Televízie Markíza, Nadácie Volkswagen Slovakia a Centra pre filantropiu n.o. na finálne odsúhlasenie.

 

V RÁMCI HODNOTIACEHO PROCESU BUDE KLADENÝ DÔRAZ NA NASLEDOVNÉ KRITÉRIÁ:

  • Materská škola má špeciálneho pedagóga/ičku či školského psychológa/ičku, príp. spolupracuje s CPP;
  • Veľkosť materskej školy a počet tried predškolákov a ich celkový počet;
  • Aktívny prístup k riešeniu a prevencii prejavov rizikového správania, najmä agresie a šikanovania v materskej škole, napr. vypracované smernice ako postupovať v prípade šikanovania na škole, pravidelné preventívne aktivity, programy zamerané na školu ako celok a dôraz na vzťahy medzi deťmi, aktívny prístup k rozvoju emocionálnych zručností a podpore duševného zdravia detí;
  • Citlivý a rešpektujúci prístup k deťom;
  • Spolupráca v prevencii a riešení vyskytujúcich sa problémov s rodinami detí, prípadne s ďalšími odbornými organizáciami.
  • Jasne popísaná predstava o využití získaných vedomostí a zručností z programu pri prevencii a riešení konfliktných situácií v kolektíve detí, učiteľov či rodičov.
  • Zabezpečenie udržateľnosti programu na vybranej materskej škole a ochota pracovať s programom v materskej škole aj ďalšie školské roky.

ČO ČAKÁ VYBRANÉ MATERSKÉ ŠKOLY?

Po zverejnení výsledkov hodnotiaceho procesu výchovno-preventívneho programu Druhý krok bude:

  • podpísané Memorandum o spolupráci s vybranými materskými školami;
  • doručený preventívny program s výchovno-vzdelávacími materiálmi a didaktickými prostriedkami (plyšové bábky); 
  • podpísaný Preberací protokol;
  • vzdelávací online webinár (presný dátum bude uvedený v Memorande);
  • realizovaná Ratingová škála na identifikáciu problémov správania (Conners) pred samotnou implementáciou vzdelávacieho preventívneho programu v materskej škole triednou učiteľkou detí;
  • samotná realizácia aktivít výchovno-preventívneho programu Druhý krok (trvanie programu minimálne 6 mesiacov);
  • anonymný zber dát k duševnému zdraviu a k prejavom správania detí tou istou ratingovou škálou po realizácii programu detí  zapojenej materskej školy;
  • získanie Certifikátu o absolvovaní vzdelávania - každá z vybraných materských škôl získa jeden certifikát pre zástupcu/zástupkyňu (učiteľa/ku, ktorý absolvoval vzdelávanie o používaní programu, školského psychológa/čku alebo špeciálneho pedagóga/čku, prípadne certifikát získajjú obe/obaja, ak sa zúčastnia vzdelávania), ktorí/é budú zároveň garantmi/kami implementácie a kontinuity preventívneho programu Druhý krok.

KONZULTÁCIE

Prípadné otázky ohľadom vašich prihlášok, motivačných listov a eProjektov Vám pomôže zodpovedať programová koordinátorka Natália Šimeková, tel.: 0944/076 546, simekova@cpf.sk.

Otázky ohľadne ostatných zmluvných záležitostí, webináru či samotného programu môžete smerovať na projektovú manažérku Danu Šinkovú tel.: 0904/700 822, dana.sinkova@markiza.sk.